fredag 30 maj 2008

Skiva trettiofyra.

Slutprovet i KBT-skolan gick galant. Tänk vad man kan lära sig med hjälp av tankekraft, ett stort sammanbrott och en himla massa stöd från både professionellt och rent privat håll. Kungsmässanfesten gick helt utan missöden. Och som en extra supersurprise stod Lillasyster längst fram när *trumvirvel* Håkan Hemlin och Mats Wester aka Nordman stod på scenen. Kortare i verkligenheten än han ser ut på tv, men ändå. Nordman live. (Håkan Hemlin snusar rätt snus förresten, precis som Storebror! Sweet memory... hur konstigt det än låter.) Och innan dess snyggingen Mårten Andersson. När klockan var kvart i tolv åkte jag med bussen, med musik i mp3spelaren, en varm majkväll, finklädd och på väg hem till den allra bästa personen. Min kära Jesper. Tack för att du har lärt mig vad kärlek är. Nu har han lämnat in c-uppsatsen, så förhoppningsvis får vi lite mera tid ihop nu innan det är dags för honom att flyga över till ön igen. Vi ska åtminstone hinna med en golfrunda i Slottsskogen, en frukost på Egg&Milk och massor av mys och kramar och helt sjukt intern humor. Har alla par så många interna skämt och små tics för sig? Jag kastar ut frågan! Vingligheten har stabiliserats med hjälp av systrarnas snällhet, mammans pepp och solen som bara vräker ner över Göteborg. Det kommer bli en bra sommar, två helger i rad nu fulla med upptåg och prat och mat och vin och sol och glass. Sen två jobbhelger i rad och sen inte alls många dagar kvar (i ett längre perspektiv) till Västerbyn, Falun med släktkalas och till att äntligen få ta en lång lång promenad med älsk och spana efter russ och fasaner på Gotland. Jag skriver som en gammal bekant/vän; tänk vad mycket som kan hända på ett år. Maj 2008 är snart slut. Det är nu ett år sedan jag föll och fick lära mig den hårda vägen vad som kan hända när man tappar riktning i livet och har för mycket att försöka sortera. Nu vet jag bättre, känner mig själv bättre och även andra människor bättre. Jag är starkare nu, kommer falla igen men kommer också kunna ta upp mig själv igen. Psykologi är intressant. Nu väntar sommaren!

Skiva trettiofyra.
A Split Second. Arkangel. Bathory. Bauhaus. Billy Idol. Celtic Frost. Dismember. Evergrey. Fields of the Nephilim. Front 242. Himinbjorg. Jag Panzer. Kneeling at the Shrine. LARD. Leningrad Cowboys. Pissing Razors. Roffe Wikström. En välblandad skiva det här. Förutom det som står med i registret finns det alltifrån en cover på Vandraren till Peps Persson, från Melinda Wrede till Type O' Negative. A Split Second var ett belgiskt EBM/synth-band, bildade 1986 och splittrade 1991. Efter första skivan blev de signade till ett amerikanskt bolag och hamnade högt upp på de alternativa topplistorna. På de senare skivorna fanns frontmannen från Dead Kennedys, Jello Biafra, med på ett hörn. A Split Second blev sedermera ett soloprojekt för en av grundarna Mark Ickz. Dismember är deathmetal (måste ju finnas nåt nytt metalband på nästan varje skiva!) från Sverige. Celtic Frost är ett av de band som påverkat genren extreme/gothic-metal mest. De har inspirerat en hel flock band, bland andra Therion, Sigh, HIM, Nirvana och Dimmu Borgir. Allt eftersom åren har gått har bandet fått en mängd olika genrebeteckningar. De har gått från de tidiga albumens black metal/down tempo -trash metal och till de senare årens death/experimentell-trash metal. Av vissa har de, till slut efter att inte riktigt platsat någonstans, fått beteckningen avant garde-metal.
Så, vad har vi mer? Jag Panzer = power metal. Fields of the Nephilim = gothrock (med vackert namn!). Leningrad Cowboys = finska rockbandet som är mest kända för sina lustiga frisyrer och vanan att använda den Sovjetiska röda armékören på sina konserter. Grymma! Så det här är en riktigt bra blandskiva! Well done, bro'!

A Split Second: http://en.wikipedia.org/wiki/A_Split_Second
Dismember: http://www.dismember.se/
Celtic Frost: http://www.celticfrost.com/
Leningrad Cowboys:
http://www.leningradcowboys.fi/

Dagens låt: Moskau - Dschinghis Khan
Och så självklart; en liten tribute.

Inga kommentarer: