tisdag 27 maj 2008

Skiva trettiotre.

Wobbly. Känner mig lite sån. I lördags var en jättebra dag. Combat med Henke, jag barfota i äkta karatestil. Linneas examen på kvällen. Duktig och snyggast av alla! Ett skönt feministiskt moment på vägen hem. Kort klänning, obekväma skor som sen ledde till mer barfotagående, musik i öronen och helt ko-lugn. Alla borde få känna sig så säkra som jag gjorde då, jag var inte det minsta orolig och tittade inte en enda gång över axeln. Varje flickas/tjej/kvinnas rätt. Söndagen spenderades i soffan och hela dagen gick det bra, men mot kvällen kom ångesten och panikkänslan. Att inte ha gjort något bra, inget nyttigt och inte knappt gått ut fast solen lyste. Jag vet, det är dumt för det är ens fulla rätt att ha såna dagar, men Luther och Jante finns ju. Så efter ungefär sexton avsnitt av Sex and the city gick jag och la mig, i en ostädad lägenhet som jag sällan trivs i och med en liten klump av någonting i magen. Måndag = tester inför en eventuell utbildning till hösten. Hoppas att det dyker upp ett brev med en kallelese till en intervju (rättstavat!) också. Är iallafall bra på att skriva på tangentbord, även om det redan känns att jag använder laptop numera. 225 tpm, det är ju faktiskt grymt. Jobb på kvällen som flöt utan hinder. Det är fortfarande något som gör mig lite wobbly. Är det funderingar över att inte räcka till när jag ska ha systrarna på besök? Att få lov att vara femte hjulet eftersom att Jesper åker hem till Gotland på lördagen? Att lägenheten kommer kännas tom och kall utan honom? Skulle någon komma om jag planerade en fest till hösten eller skulle ingen kunna planera så långt eller kort i förväg för att de inte vet om de ens är kvar i landet? Jag känner mig inte alls top notch, behöver klippa mig och färga håret, lämna iväg en massa grejer till second hand och städa förrådet innan det blir för fullt. Städa mest hela tiden för övrigt, är helt hopplös på att hålla efter mig själv och jag blir galen. Jag antar att det bara är ett av de där tillfällena, då man hoppas på förändring och vill att den ska komma fort, mellan två olika jag. Detta jag och ett eventuellt nytt jag.
Jag har nykokt sylt i köket, havre&quinoa-gryn att göra gröt av, ekologisk flädersaft från Grängesbergs musteri i kylskåpet i en ny fin glasflaska, solen lyser och jag ska jobba ikväll. Så det blir nog bra. Och för övrigt, West coast riot vore nåt. Anyone?

Skiva trettiotre.
Amon Amarth - The crusher. Cat Rapes Dog. Darkane - Insanity. Dropkick Murphys - Mix. Dublin Fair - Mix. Manowar - Sign of the Hammer. Rammstein - Mutter. SPK. Spock. Weird Al. Vomito Negro. Yvonne. Cat rapes dog är ett svenskt EBM/electropunk/metal-band. Bildades i mitten av åttiotalet, släppte sin första skiva 1989 och spelar just nu in en ny skiva. Darkane, svensk heavy metal från Helsingborg, gått från trashmetal till deathmetal med inslag av orkestrar, körer och symfoniska ljud. Darkane spelar in nytt material och släpper snart en ny skiva, Demonic Art. Skivan Insanity (som är med på den här skivan) släpptes 2001 och här finns en recension från The Metal Observer. Dropkick Murphys är finfin punk från Boston med irländska/keltiska musikaliska inslag, lillasyster loves it! De bildades
1996 i en källare där de spelade en blandning av Oi!, irländsk musik och hardcore punk. Sin första fulllängdsskiva släpptes 1998 och sen dess har de släppt sex studioalbum, ett gäng liveskivor och varit med på en hel hög samlingar. Dropkick Murphys är ett av de största banden i sin genre och de är ett mycket aktivt band. De är ett relativt politiskt band, de är mycket engagerade för fackföreningsrörelsen. De är för övrigt "husband" för hockeylaget Boston Bruins och Boston Red Sox, baseball-laget. Många av deras låtar har blivit officiella inlednings-och-avslutningslåtar för dessa lag. Dublin fair är irländsk/keltisk musik det också, fast utan punk. Riktigt bra det också! De är från Karlstad, men det låter som att de är hämtade från en riktigt liten lokal irländsk pub nånstans på just Irland. På skiva trettiotre finns det lite mer metal med Manowar, 90-talsindiepop med Yvonne, synth med S.P.O.C.K och tysk industri med Rammstein.


Dublin Fair: http://dagensskiva.com/1999/02/26/dublin-fair-northern-shores/
Dropkick Murphys: http://en.wikipedia.org/wiki/Dropkick_Murphys
Darkane: http://www.darkane.com
Manowar: http://www.manowar.com/
Cat rapes dog: http://www.crd.se

Dagens låt: Dropkick Murphys The Spicy McHaggis Jig

2 kommentarer:

Maria Bly sa...

Hej Jonna!
Vad roligt att du läser min blogg. Jag läser din också, men har inte haft nåt Googlekonto så jag har inte kunnat lämna kommentarer förrut....
Vi kommer att vara i Västerbyn i midsommar och även v 30. Ses vi då kanske?
Kramar Mia

Maria Bly sa...

Vad härligt det låter!
Jag är inte ens säker på att jag har träffat Jesper....? Har jag det tror du?
Vi får se till att ses i byn i sommar om inte annat!
Många kramar Mia