lördag 9 augusti 2008

Skiva fyrtiotre.

En välbehövlig semester senare och nu är det lördag igen, min näst sista stängning i förbutiken står på schemat. Kommer nog sakna mina lördagkvällar, alla upptåg med Sandra och allt skitsnack med ohängda vakter. Fast vem vet, kanske kan rycka in nångång, for old times sake. Igår var jag hos Linnea hela kvällen och åt bullar och drack te. Träffades per cykel, tur att jag ska börja träna snart igen, konditionen var värdelös! Mysigt att inte åka hem direkt efter jobbet. Vi måste styra upp lite dans innan hon åker till La France. Semestern ja, två veckor i strålande solsken. Efter att SJ gett mig nervösa sammanbrott kom jag äntligen hem, tack vare snälla föräldrar. Regnet var forfarande lite trist, men när jag och mamma hade tänkt att sitta på Café Esplanad och tjura så slog vädret om och solen började hälla ner. Shoppade loss i Borlänge Centrum, mamma hittade en kanonfin klarblå klänning till mig på Zero Zero och på On You shoppade jag silverfärgade sandaletter och en svart väska med silverdetaljer. Jesper kom upp till Borlänge på tisdagen, då shoppade vi kläder till honom på Kupolen innan vi åkte hem för första familjemiddagen med alla närvarande. Det var trevligt, inkokt egenfångad fisk från Linda och Håkan. Sen whiskey och prat utomhus till ganska sent med fleecefiltar och mysdressar. Roligt att vara alla! På onsdagen var det dags för stora släktkalaset för farmor som fyllde 80. Det var jättekul att träffa alla släktingar! Vi var omkring 25 personer, god middag på Staberg och sen fika hemma hos min faster med sju sorters kakor, farmorbullar och en enorm blåbärstårta. Mycket prat och uppdateringar. Tog snygga bilder på mig och mina systrar med tillbehör. Torsdagen var solfylld, gjorde ingenting mer än solade och läste under partytältet. Sparkade boll och badade. Riktig sommarlovsdag!
Jag och Jesper tog bilen på fredagen och åkte ut till Västerbyn för att träffa mormor och morfar. Träffade Maria, Stina, Victoria och Lena också. Det blev en jätteskön lugn dag, badade två gånger i ån och åt god lunch. Turistade i Stjärnsund, gick på Polhemsmuseet och tog en promenad kring herrgården. Åt glass hos Jan-Ivar i kiosken och la en liten blombukett på Daniels grav. ("Min pappas begravning", som Livia nu har varit och tittat på. Hon är för söt.) Badade innan vi åkte hemåt igen, det kändes så lyxigt att åka själv till Västerbyn. Vuxenpoäng och ett bra tecken på att Jesper är rätt. När vi kom hem väntade en lång kväll eftersom vi skulle åka till Gotland på natten, men det gick bra. Pappa och Jesper sov, jag och mamma slöade framför TV:n och sen packade vi in oss i bilen med nyinköpt GPS och den underhöll oss i flera mil. Efter en bilkö som höll på att ge oss alla psykbryt så kom vi ombord på båten mot Visby. Jag återkommer med Gotlandsveckan för att det här inte ska bli för tradigt. Det var en oerhört bra vecka i Dalarna, med kanonväder, god mat, shopping och bad. Precis som det ska vara! Hoppas du också har haft en skön semester!
Nu ska jag byta om, åka iväg till jobbet så jag hinner äta lunch där och hinna chilla lite. Och här är min låt just nu! Men så snart skolan börjar, då minsann, då ska jag bli den här istället.

Skiva fyrtiotre.
Gwar. Hellacopters - High visibility. Milhouse - Obscenity in the Milk. Nofx. The Cult. The kristet utseende. Tintin. Ultima Thule. War - Total war. Wdvw. Weird Al.Vrävarna.
Bäst på skiva fyrtiotre är NOFX, klassisk punk som lillasyster blir glad av så här på lördagsförmiddagen. De har en alldeles egen skiva längre fram, så de får bara en liten presentation här. NOFX bildades i Los Angeles 1983 (bra år!), fick sitt stora genombrott först i mitten av nittiotalet med skivan Punk in drublic. Turnerar fortfarande, och kunde ses på punkfestivalen West Coast Riot tidigare i somras. Den som ändå hade varit där! Med på skivan finns också Hellacopters, den här gången med det fjärde albumet High Visibility. Milhouse är arg hardcorepunkrock som det inte går att hitta särskilt mycket om online. Berättelser om Tintin finns också med. Och Gwar, en helt galet urflippat band som du får läsa om här om du vill. Kanske inte en av de bästa skivorna i samlingen.

Gwar: http://www.gwar.net
NoFX: http://www.nofxofficialwebsite.com/
The Cult: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Cult

Dagens låt: The Scotsman

Inga kommentarer: