söndag 31 augusti 2008

Skiva fyrtiosex.

Idag är det den trettioförsta augusti tjugohundraåtta. Den sista dagen innan en ny epok tar vid. Så högtravande man kan vara! Men hur som helst så är det precis så det är. Min tid på ICA Kvantum i Kungsbacka är slut. I fredags gick jag ut därifrån med ett arbetsintyg och presenter tillsammans med Jesper som hade kommit och hälsat på. Och faktiskt, det var inte ett dugg plågsamt! Under helgen har det varit lugnt och skönt, välbehövligt efter den långa sista veckan. Fika med Jesper och sen en promenad längs hamnen och Maritiman. Blev hemskt sugen på att gå dit på riktigt, det är spännande med de stora båtarna. Köpte en kalender inför skolstarten, en gul med en grön ödla. Och en skön lördagkväll med pytt-i-panna, Grotesco-extramaterial och allmänt chill. Lite Nintendospelande blev det också innan tröttheten tog överhanden. Söndagen har förflutit i samma lugn. Fått lite städat, sorterat en del papper ur gamla skolpärmar och gjort i ordning en ny. För i morgon, måndagen den första september tar ju det nya livet vid. Jag ska börja skolan igen, på KY-Akademien och utbildningen Hälso-och-sjukvårdsdokumentation. Med andra ord betyder det läkarsekreterare. Jag har hämtat mina kursböcker och har sedan dess läst min medicinska miniordbok. Det är något helt nytt, men ändå ganska välbekant. Man har väl sett tillräckligt med Cityakuten! Dessutom finns det något väldigt logiskt i medicinska termer. Ska bli otroligt spännande att se hur det går. Ni håller väl tummarna för mig? :o)
Nu är det söndag kväll, det står köttbullar, potatis, gräddsås och egengjord lingonsylt på kvällsmatsmenyn för mig och Jesper. Till efterrätt vår favorit, glass med diverse tillbehör. Får ju lyxa till det lite, i morgon är vi båda studenter, då blir det andra bullar! :o)

Skiva fyrtiosex.
Die Toten Hosen. Elastica. Hellacopters. In Flames. Katatonia. Keimzeit. Linkin Park.
Die Toten Hosen är ett tyskt punk/rockband, ett av de allra största i den genren faktiskt. De slog igenom i början av åttiotalet och är fortfarande aktiva, de är just nu ute på turné bland annat och deras plan är ett nytt album eller som de skriver på sin hemsida; "Our goal is a new album, a new tour and another period in our lives which we want to celebrate with you. The ultimate party - as if for the last time!" Lillasyster får en känsla av att Die Toten Hosen var ett av storebrors favoritband. Det låter som det! Kul med bra musik på tyska, det är jag inte så van vid i den här samlingen!
Elastica var ett alternativt popband som räknas in i britpopgenren men som spelade punkrockinspirerad musik. Bildades av Suedes före detta gitarrist, Justine Frischman och Spitfires trummis Justin Welch. Skivan Elastica släpptes mitt i den stora britpop-eran 1995, den hamnade på listor i både USA och England.
Katatonia är svensk metal från Stockholm, de spelar mycket melankolisk och ganska depresstiv metal, men sångaren har en skön röst att lyssna på och det är riktigt bra. Debutalbumet, Dance of december souls kom, 1993 och så sent som förra året släpptes en liveskiva. Bandets sångare Jonas Renkse och gitarristen Anders Nyström har varit och är fortfarande bandets drivande krafter. Har du vägarna förbi Ungern den 13e september kan du se Katatonia live.
Till sist, ett mycket intressant band från Tyskland som heter Keimzeit. Jag var beredd på metal, men möttes av något som liknar jazz/pop/ska. Och det är riktigt mysigt, roligt och bra trots att det är tyska. :o) Jag blev oerhört glad av det! Här är en låt från detta band!


Katatonia: http://katatonia.com/
Elastica: http://en.wikipedia.org/wiki/Elastica
Die Toten Hosen: htt://www.dietotenhosen.de
Keimzeit: http://www.keimzeit.de/

Dagens låt: Linkin Park - One step closer
(Till Frida!)

Inga kommentarer: