lördag 5 juli 2008

Skiva trettionio.

Jag hade tänkt att det här skulle bli ett inlägg fyllt av glada saker, att jag hade haft något nytt roligt att berätta. Fast tyvärr är det motsatsen. Kan ju ta de bra sakerna först, så kan du själv välja om du vill läsa gnället också; har sagt till min chef att jag ska börja skolan, det kändes läskigt men bra. Solen har kommit tillbaka och kontot verkar vara otömbart den här månaden. Har skogsbärsyoghurt och havrefras att äta till frukost. Det är väl ungefär så långt som de bra sakerna sträcker sig. Två veckor är inte så lång tid i ett längre perspektiv, men i ett kortare och i nuet så är det alldeles obeskrivligt långt. Igår var det fredag igen, mådde dåligt redan när jag klev innanför dörren för jag insåg att det skulle bli en lång ensam helg. Den enda person jag har här nere jobbar hela helgen och har inte tid att ses. Jag tänkte försöka åka till stadsbiblioteket och låna någon bok, kanske ta med solskyddsfaktorn och lägga mig och läsa någonstans. Eller kanske sätta mig på Cava. Och jag försöker intala mig själv att det är skönt att vara ensam, att jag trivs med mitt eget sällskap, men det är en lögn. Jag vill bara ha någon, ett par kompisar som man kan åka och bada med, äta glass med, bjuda hem på lite vin på balkongen. Har två dunkar vin, det vita är nog för gammalt och det röda kommer jag aldrig dricka upp. Fullständigt onödigt. Eller så är det precis det jag ska göra, hälla i mig vindunken och fly bort. Hört att det inte är nyttigt att dricka ensam dock... Och i höst börjar skolan, men det är nu jag är ensam. Och det, ursäkta uttrycket, suger verkligen så hårt. (Till er som finns på avstånd, ni vet ju att jag inte menar er.) Jag vill blogga om roliga saker som händer, om saker jag gör, om saker som händer, men när det inte händer någonting så blir det inte så. Hoppas ni har en fin helg. Hej då.

Skiva trettionio.
Blå tåget. De lyckliga kompisarna. Fint Tillsammans. Gyllene Tider. Humor. Kent - B-sidor. LOK. Svensk Mix. The Kristet Utseende. Äntligen en skiva med lite musik som jag direkt känner igen. Lite progg, lite svensk pop och hårdrock. Blå tåget är ett av Sveriges mest kända proggband, bildade runt 1968 som Tjalles Horizont vidare till Gorillaorkestern till Sound of Music och Gunder Hägg. Efter vissa stridigheter blev de så till slut Blå Tåget. Mest kända för att ha gjort orginalet till Staten och kapitalet, "Den ena handen vet vad den andra gör"
De lyckliga kompisarna, som senast kunde ses på festivalen West Coast Riot i Göteborg, är ett legendariskt svenskt trallpunkband. De hade en intensiv karriär åren mellan 1989 och 1997, och deras kanske mest kända skiva är den som spelades in live från Kafé 44 när bandet skulle splittras. Mest kända låt är nog "Hockeyfrilla", men de har även fler klassiker som "Dricka sprit och hålla käften", "Egon" och "Le som en fotomodell".
Fint tillsammans är det svårt att hitta någon information om, svenskt med ett väldigt speciellt sound. Hittar jag mer info någongång så återkommer jag!
Varken Gyllene Tider eller Kent behöver någon närmare presentation tycker Lillasyster. I humormappen ligger en massa spännande gammal klassisk humor med Hassan, Adde Malmberg, Tomas Oredsson och Peter Wahlbeck. Dock hittar jag ingen av dessa gamla guldkorn på youtube, vilket är hemskt synd! Ni som följde Släng dig i brunnen tidigt under 90-talet har säkert hört en del. Den här och den här finns dock. Enjoy!
LOK var från Partille och spelade svensk hårdrock. De slog igenom med albumet "Naken, blästrad och skitsur" som släpptes 1999. Andra singeln från skivan "LOK står när de andra faller" tog sig in på Voxpops förstaplats (den gamla goda listan!) och de vinner en Grammis för "Bästa hårdrock". Sångaren Martin Westerstrand kan numera höras i bandet Lillasyster. (Och jag bara måste få lägga upp deras version av Rihannas låt Umbrella. Det är örongodis!)
I den svenska mixmappen finns det en hel hög godbitar:
Cornelis, MBMA, Clawfinger och Janne Lucas.

Dagens låt: Gyllene Tider - När alla vännerna gått hem

Blå tåget: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5_t%C3%A5get
LOK: http://sv.wikipedia.org/wiki/LOK
De lyckliga kompisarna: http://www.delyckligakompisarna.se
Gyllene Tider: http://www.gyllenetideronline.com/
Kent: http://www.kent.nu

Inga kommentarer: