onsdag 25 juni 2008

Skiva trettioåtta.

Onsdag kväll. Tvätt insorterad i garderoben, fynden från shoppingrundan fick nästan plats. Klippt mig idag och sen frivilligt gjort en shoppingrunda i Nordstan. Kan bero på lugn i sinnet eller på total sinnesförvirring. Jag vet inte riktigt. Hittade en hel del, dock inte det jag letade efter. Nu är det dags för jobbperiod igen, men med mina glidarpass så är det ju lugnt. Sovmorgon varje morgon faktiskt. Räknar ner dagarna till dess att jag får sätta mig på ett tåg till Dalarna, sen några till dagar att räkna innan Jesper kommer till Dalarna och sen är nästa etappmål sista dagen på jobbet. Tänk, jag ska säga upp mig från mitt första jobb, det känns lite konstigt men mestadels bara bra. Kommer säkert hänga kvar ett tag på lite helger och så där. Trappa ner. I övrigt så har ryggen blivit bättre, tror att den helt enkelt saknar combatklasserna, och om tabletterna för magen är placebo så är det väl bra ändå. För så där ont vill jag ju inte ha igen, det var lite läskigt faktiskt. Inväntar nu att sommaren ska komma tillbaka så där rejält igen, det var så skönt, det här lite gråa/stormiga/halvbra vädret är inte så roligt. Här om natten var det ett enormt åskväder ovanför vårt hus. Härligt och skrämmande på samma gång. Massor av blixtar, hällregn och dunder. Mys. Att vara gräsänka går så där, längtar verkligen massor efter Jesper, men det är inte hysteriskt lång tid kvar nu om man jämför med hur det kunde ha varit. Det är säkert bara bra för oss. Tack gode gud för MSN, utan det hade jag blivit galen. Har så många darlings där att jag inte behöver känna mig ensam. Tänk när Livia kan lära sig att använda MSN. Nu är det dags att runda av. Belöningen för storstädning, garderobssortering och lite annat är resterna av chokladpuddingen från igår. Klart underskattat godis. Stora kramar till alla ute i det avlånga landet som jag längtar efter.

Skiva trettioåtta.
Creed. Hatebreed - Satisfaction is... Samiam. Septic Flesh. Septic Flesh - Mystic Places of Dawn. Siebenburgen. The Gathering - Mandylion. Therion - Theli. Within Temptation. Creed var ett amerikanskt rockband som var aktiva under en tioårsperiod mellan 1994 och 2004. De bildades som Naked Toddler, men bytte så småningom namn till Creed och blev ganska snabbt dominerande på Tallahassee's musikscen. Deras första skiva "My own prison" släpptes till lokala radiostationer men den blev refuserad till att börja med, efter att ha blivit signade till Wind-Up Records, mixat om skivan för att passa radion bättre, släpptes den igen och tog sig upp på albumlistorna. Bandet släppte sen två album till innan splittringen, Human Clay (med största hiten Higher) & Weathered. Hatebreed började som "back-to-basics" hardcore punk men drogs sedan mera mot metalcore. Bildade i Connecticut 1994 och fortfarande ett av de stora banden i sin genre, de spelar bland annat på årets upplaga av Wacken. Samiam är ett riktigt bra punkrock/melodic hardcore-band från Kalifornien. En fullständig, och väldigt rolig, biografi finns på hemsidan.
Septic Flesh är ett melodiskt deathmetal-band från Athen, Grekland. Bildade 1990, spelade till 2003 då de splittrades. 2007 var de tillbaka och nu har de släppt sitt senaste album bara för någon månad sen. Inspelat och mixat i Studio Fredman i Sverige för övrigt.
The Gathering och Within temptation är två holländska band som påminner om varandra. De går inte att placera i någon särskild genre då bägge banden har gjort stora svängningar från allt ifrån death metal till progressive rock via gothmetal. Siebenbürgen är svensk black metal med nordiska mytologiinslag och spännande låttitlar som Vintervila, Vargablod och
Dödens sömn. Låter det inte uppåt värre så säg? (En musikgenre lillasyster inte är särskilt förtjust i.) Therion återkommer jag till.

The Gathering: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Gathering_%28band%29
Within Temptation: http://en.wikipedia.org/wiki/Within_temptation
Creed: http://www.creed.com/
Septic flesh: http://www.metal-archives.com/band.php?id=892
Samiam: http://www.gosamgo.com
Siebenbürgen: http://www.siebenburgen.net/

Dagens låt: Therion - To mega Therion

Inga kommentarer: