lördag 12 juli 2008

Skiva fyrtio.

Tidig morgon här i Högsbo. En plats som numera är på tapeten för ytterligare ett offer till det "onödiga" våldet. Håller dock fast vid att det är farligt att vara kriminell. Fast sorgligt är det ju ändå, alla platser där människor tänder ljus och lämnar blommor slår ju alltid an en liten sträng av saknad och förståelse. Hoppas de som gjorde det får kännbara straff bara, chansen känns dock liten med tanke på vårt underbara rättssystem. Nyss hemkommen från jobbet, en oerhört långsam lördagkväll. Den nästnäst sista schemalagda stängningen. Det du! Och idag har jag fått berättat om en crush, jag har märkt det själv också men det är ju alltid roligt att få sina misstankar bekräftade. Om saker hade varit annorlunda så vet man aldrig. Skulle vara roligt att ha någon att gå på konserter med dock, kanske kan mötas halvvägs. *ler* Om en vecka ligger jag och sover hemma hos mamma och pappa i Skräddis igen, längtar verkligen dit nu. Och till alla andra ställen jag vill hinna åka till också. Falun och Västerbyn mest kanske och så någon turistattraktion med Jesper, funderar på Nusnäs och dalahästtillverkningen. Och så glass på Torsångs kafé förstås! Ska bli skönt med semester, dock har jag redan packångest då jag dels måste ha med alla tänkbara sorters kläder, dels en partyoutfit till paraden på Pride och dessutom laptopen och en avocadoplanta. Jaja, det får jag tänka på i slutet av veckan. Först och främst måste jag få igenom min plan om bytet av tiden på jobbet. Ska njuta av mina två veckors semester, verkligen koncentrerad sommar med bad och sånt där som jag inte fått så mycket av här. Idyllerna avlöser varandra, Dalarna och Gotland, kan det bli mera sommar? Hoppas vädret ställer sig på min sida bara. Just nu, här framför lappien i lägenheten med hårdrock i högtalarna, känns det okej. Nedräkningen har börjat nu. Läskigt och väldigt roligt. Godnatt vänner ute i landet. Ta hand om varandra. Snart kommer jag hem!

Skiva fyrtio.
Anthrax. Fear Factory. Fear Factory - Obsolete. Foo Fighters - The colour and the shape. Fu Manchu. Gamma Ray. Helloween - Better than raw. Hårdrock. Marilyn Manson. Meshuggah. Meshuggah - Destroy Erase Improve. Rockmonster - Interrupter. Rockmonster - Rockmonster. Sepultura. Soulfly. Skiva fyrtio känns som en skön hårdrocksplatta med vissa inslag av stoner-rock, metal och något obestämbart från det svenska bandet Rockmonster.
Foo Fighters är trummisen Dave Grohls uppföljare till Nirvana. Efter Kurt Cobains självmord och upplösningen av Nirvana bildades Foo Fighters. Första skivan spelade Dave Grohl in nästan helt själv, dvs. han spelade alla instrumenten och producerade. Skivan The colour and the shape är bandets andra album. Fu Manchu är ett amerikanskt band som förflyttat sig från hardcore punk via rock till stonerrock, bildade i Californien 1987. Ett intressant band, men inte riktigt så mycket punk som jag trodde det skulle vara. Fu manchu håller sig till ämnen som flipperspel, poker, UFON, kvinnor och skateboards. Skatemetal.
Meshuggah är ett av världens mest kända hårdrocksband, från Umeå. Experimentell metal, de är kända för sitt tekniska, komplexa och innovativa sound. Ett av världens argaste metalband, bildade 1987 av sångaren Johan Kidman. Det finns hur mycket som helst att skriva om detta band, men du kan läsa hela biografin här eller här. Skivan Destroy Erase Improve kom 1995. Finns ännu mer rock och metal på skivan men det får räcka här, annars blir jag aldrig färdig! (Här kan du läsa lite om Fear Factory så återkommer jag till dom.)


Rockmonster: http://wwwc.aftonbladet.se/puls/0003/10/rockmonster.html
Meshuggah : http://www.meshuggah.net
Foo Fighters: http://www.foofighters.com
Fu Manchu: http://en.wikipedia.org/wiki/Fu_Manchu_%28band%29
Fear Factory: http://www.fearfactory.com

Dagens låt: Fear Factory - Cars

1 kommentar:

karin sa...

ja visst är det härligt!
vad har du annars för dig i sommar? jobbar och kanske varit i västerbyn något? jag var där en vecka runt midsommar och det var så skönt!

vad mysigt med fika! här lyser solen så det hade varit trevligare än att sitta på jobb...