onsdag 26 mars 2008

Skiva tjugotvå.

Strömstad är fint även i snöbeklätt tillstånd. Nu är påskhandeln över och även om det inte känns som det har varit så mycket så är jag helt slut. Måndagens stängning var roligast, även fast det var fel vakt, med mycket prat och skratt med Angelique och Paula. Ska jobba nu torsdag och fredag sen är jag ledig i helgen. Tatueringsmässa och fest i någon studentkorridor tror jag att det ska bli. Det har också blivit vinter här i stan. Det trodde jag inte. Har äntligen hittat nya jeans. Blendjeans, herravdelningen, XS. Så ska jeans se ut enligt mig. Jag kan inte ha smala jeans, ser ju inte klok ut. Men nu så kan jag invänta sommaren och sneakers och klänning, tills dess, mörka jeans och skateskor. Nu är klockan mycket, dags att packa ihop. Livet är neutralt. Punkt.

Skiva tjugotvå.
Boomfunk MC's. Mix. Offspring - Conspiracy of one. Onkel Kånkel - Julskiva. Pippirull. Svullo. Ulf Lundell - Vinterland. Weird Al. Vrävarna. Inte någon form av deathmetal, är du förvånad? Boomfunk MC's är en finsk grupp som hade sin största hit 2000 med låten Freestyler. Följdes upp med Uprocking beats och B-boys and fly-girls men sen gjorde de inget vidare väsen av sig. Mixmappen är inte jättestor, tre låtar med Pixies, en med Johnny Cash och en gammal klassisk eurodiscohit med Blümchen. En hel del pubertal svensk punk gömmer sig på den här skivan, och det är ju ett kapitel för sig. Vrävarna och Onkel Kånkel är störst inom en undergenre till punk som på nätet kallas könsrock. Obscena texter är deras kännetecken och det är en av de få genrer som jag inte lyssnar på. Humor med Svullo däremot, det är tidlöst och riktigt roligt. En stor man, en av Sveriges bästa komiker som gjorde succéer med bland annat "Den elake polisen", "Agne och Svullo" och "Svullo grisar vidare". 2005 begick Micke Dubois självmord och lämnade ett stort tomrum i den svenska humorvärlden. Pippirull är gammal klassisk P3humor och deras mest kända bus innefattar "Dr Alban" och inslaget "Kjell ger igen". Sändes i P3 mellan 1998 och 2002. Bobbo Krull och Olle Palmlöf var programledare, redaktionen byttes ut ett par gånger under åren. The Offspring är bra, men skivorna Americana och Conspiracy of one kan inte alls jämföras med deras tidigare skivor som Ixnay on the hombre, Ignition och Smash. Mycket mer kommersialism, mycket mindre Offspring. Ulf Lundells skiva "I ett vinterland" kom 2000 och är Ulf Lundells tjugonionde album, samlingsskivor inräknade. Ulf Lundell är en av Sveriges mest kända låtskrivare och musiker. Skiva tjugotvå är ingen skiva som jag kommer att slänga i stereon när jag behöver något bra att lyssna på, ingenting särskilt bra. Micke Dubois - R.I.P

Boomfunk MC's: http://en.wikipedia.org/wiki/Bomfunk_MCs
Svullo: http://www.mickedubois.se/
Onkel Kånkel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Onkel_K%C3%A5nkel
The Offspring: http://www.theoffspring.com/
Ulf Lundell: http://www.ulflundell.com/#

Dagens låt: Boomfunk MC's - Freestyler

Inga kommentarer: