torsdag 6 mars 2008

Skiva nitton.

Jag har jobbat idag. Det gick riktigt bra. Tiden sprang iväg. Jag fick bra ordning på mina gångar och sen försvann resten av dagen. Avslutade på samma ställe som jag började, bland mina tuggummin och halstabletter. Väl hemma lagade jag mat till mig och Jesper. Riktig mat idag, potatis, fisk och stuvad spenat. Gott! Och just nu, i den här stunden är läget bra och under kontroll, men jag vet att runt omkring mig är det ett ganska stort oorganiserat kaos. Det är inte alltid enkelt att vara lillasyster. Jesper frågade igår om jag ibland önskar att jag var en nollställd svensson som inte kände så mycket eller inte grubblade så mycket utan var nöjd med hur det var och var nöjd med att vara en i flocken. Och jo visst, det skulle vara skönt ibland. Att på något sätt slippa känna, tänka eller fundera. Men samtidigt vill jag ju vara en tänkande och kännande person, jag vill ha kontakt med mitt inre. Så jag får helt enkelt gå med på att livet tar mig med på resor jag kanske inte alltid vill göra. Det enda jag kan göra är att se till att det är jag som åtminstone sköter bilstereon från shotgunposition.

Skiva nitton.
Burzum. Eddie Meduza. Lords of Acid. Love battery. Marduk. Rorschach Test. Siebenburgen. Wumpscut. Burzum, ett norsk black metal band som nog mest är känt för sin excentriske sångare och grundare Varg Vikernes, även kallad Greven i media. Tillsammans med bandet Mayhem ledde Burzum norges black metal-våg, men till slut urartade det hela i en maktkamp som slutade med att Greven mördade Mayhemmedlemmen Euronymous med 27 knivhugg. Från fängelset har Greven släppt flera skivor, mer melodisk elektronisk musik om nordisk mytologi, och i intervjuer säger han att Burzum inte har försvunnit utan kommer fortsätta när/om han kommer ut. Eventuellt nu i april. Eddie Meduza är en artist/ikon som återkommer en hel del i den stora skivsamlingen. Jag tror knappast att han behöver någon närmare presentation. Här är två klipp, håll till godo! Eddie Meduza 1 och Eddie Meduza 2. Lords of Acid. Ett holländsk houseband som håller till i undergenren acid house. Synthen Roland TB-303 har ett stort finger med i spelet i denna genre. Ett smakprov på acid house hittar du här. Lords of Acid stack ut ur mängden med sina mycket sexuella texter, låttitlar som Rough Sex och Get my body on top och skivor med titlar som Heaven is an orgasm och Lust. 2003 släppte de en samlingsskiva, known as Greatest T*ts. :) Vidare på skiva nitton finns det psykedelisk rockgrunge från USA (Love battery), heavy metal med Rorschach Test, svensk black metal med Marduk och Siebenburgen och EBM med Wumpscut. Alldeles som det brukar, en himla blandning med visst övertag av metal.

Eddie Meduza: www.eddiemeduza.se
Lords of Acid:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lords_of_Acid
Burzum: http://www.burzum.com/

Dagens låt: Marduk - La grande danse macabre

Inga kommentarer: