onsdag 12 mars 2008

Skiva tjugo.

I beg your pardon. Det har varit lite tyst en stund. Sammanfattningsvis kan man säga att det regnar. Och regnar. Och regnar lite till. En gnutta sol. Och så regnar det igen. Och humöret verkar ha gaddat ihop sig med vädret. Jag mår helt enkelt inte bra. Jag vill inte vara på jobbet. Vill inte vara hemma. Vill inte vara bland människor och vill inte vara ensam. Tänk att det ska vara så svårt att vara ensam. Jag som trott att ensam är stark. Fast ensam är ju bara ensam. Önskar mig mycket pengar, obegränsat egentligen, så att jag kan åka hem till Borlänge kommun. Lägga stora högar med pengar på någons skrivbord. Köpa Cozmoz. Göra det till det bästa stället i mellansverige. Med den bästa personalen. Den ultimata lokalen. Stora artister. Roliga temafester. God mat i restaurangen. Den lilla detaljen pengar fattas. Personalen tror jag finns på standby och idéer lär ju inte saknas. Det hade varit underbart. Nu har jag istället en fet tjugofemsårskris, ingen utbildning, ett jobb som dödar min själ, en kompiskrets som består av ettor och nollor och en dödstyst telefon. En familj som är långt borta och ett väder som trycker mig djupt ner i blöt asfalt. Det positiva är att jag ska prova om jag kan spela fiol igen om en vecka och att jag ska åka till Strömstad efter påsk. I slutet av april ska jag se Orionteaterns uppsättning av VLMF tillsammans med mamma i Stockholm. Kanske får jag med någon av systrarna också. Det vore trevligt. För frågan är ju trots allt, Vems Lilla Mössa Flyger?

Skiva tjugo.
Cathedral. Cornelis. Cradle of Filth. DrMc. Glad. Hjalle. Teddybears. The Ark. The haunted. The Kristet utseende. En riktigt bra skiva, ett trevligt avbrott från allsköns deathmetal. Band som jag faktiskt lyssnar på. Och samtidigt ett snedsteg som jag inte riktigt förstår, DrMc i översättning är nämligen Dr Macdoo. Det vill säga uppföljaren till Dr Bombay, nu i någon mer skotskliknande skepnad. Med låtar som Under the kilt och The Macahula dance. Cathedralmappen är tyvärr tom. Cornelis sjunger sina vackra visor och jag längtar efter sommarkväll med någon som klichéaktigt plockar fram gitarren och sjunger till. Han föddes i Holland 1937, kom till Sverige som trettonåring och avled efter ett stormigt liv i Katarina församling 1987. Han var både vissångare, låtskrivare och skådespelare. Cornelis sitter antagligen på sitt moln tillsammans med Evert Taube och Carl Michael Bellman och de sjunger och skrålar varandras sånger. Glad ska översättas med ett soundtrack från tv-serien Gladiatorerna. En inte helt dålig skiva, många bra energikickar från bland annat Prodigy, 666, Britney Spears och Backstreet Boys. Bra partyskiva! Hjalle är Borlänges gamla hjältar Hjalle och Heavy. Både med Dökött (Heavy) och med låtar från tv-programmet På rymmen. Teddybears eller Teddybears STHLM som de hette från början är ett band som började som hardcore men fortsatte med influenser från både punk, synth, tvspelsmusik och hiphop. Deras stora genombrott kom
2000 med skivan Rock'n'roll Highschool.Och de har gjort toppliste-singlar med bland andra Thomas Rusiak, Paola och Swing-Fly. The Ark behöver kanske ingen närmare presentation. Mina hjältar. Ola, Jepson, Leari, Martin, Sylvester och Jens. Deras första skiva "We are the Ark" är också deras bästa. När de spelade på Peace and love 2000 var det inte många som visste vilka de var, ett år senare gjorde de succé och idag är de ett av Sveriges största rock/pop/glam-band. Jag tyckte dock att de blev sell-outs när de gör reklam för en av Sveriges största "alla-ska-se-likadana-ut"-modekedja MQ. (Det är min högst privata åsikt!) Tidig Ark ska det vara. Ahhh. The Haunted, det går inte att undvika death/trash-metal och The Haunted får representera genren på skiva tjugo. För att avsluta kommer det pubertal humormusik med The Kristet Utseende. Jag är något ambivalent, en period i mitt liv har jag ju trots allt lyssnat en del på sånt här och en massa punk och annat och kan tycka att det är roligt. Ett bisarrt humorpunkband från Gnarp. Med kända låtar som Quinna, Vet din mamma att du super och Pudrad fjolla vid königens hof. Gjorde sin sista officiella spelning på Hultsfred 1999 men återförenades 2005 och började återigen spela på festivaler runt om i landet. Här en helt oseriös version av en av deras snällare låtar. Så här låter det egentligen.

Dagens låtar: Teddybears STHLM - Rock'n'roll highschool och 5ive - Everybody get up

Svenska Cornelis sällskapet: http://www.cornelis.nu/
Teddybears: http://www.teddybearsrock.com
The Haunted: http://www.the-haunted.com
The Ark: http://www.thearkworld.com/

Inga kommentarer: