måndag 3 mars 2008

Skiva arton.

Dagens upptäckt. En älg som håller på att somna är otroligt gullig när den vaknar med ett ryck för att den håller på att välta. Satt en lång stund och tittade på älgarna i Slottsskogen idag. Lika kloka ögon som kor. Hade stor lust att krypa igenom gallret och luta mig emot den och gona mig i solen. Jag gjorde inte det. Mätte den inte heller, för det står det ju att man inte får. Gick ut och gick i morse, vaknade och kände mig som om jag var instängd i en krypta. Kom hem vid tolv. Soligt och fågelkvitter men en aning kallt. Helgen med mamma i Örebro var fantastisk. God mat, gott vin, bubbelpool, vindruvor, slötittande på tv och det finaste rummet (längst ner på den här bilden). Mamma var så duktig och följde mina förhållningsorder ypperligt. Hotellet var jättefint, bra personal och frukosten var full av godsaker. Pannkakor, nyponsoppa, hallonsmoothieshots och gott bröd. På lördagen försökte vi shoppa, men ingen av oss var särskilt bra. Kallt var det också så vi satte oss på Hälls konditori och övade på att sitta länge på café utan att få myror i benen. På fredagkvällen åt vi god middag på Jensens böfhus. Kycklingburgare och mjukglassbuffé för min del. Kyckling med rostade grönsaker och chokladmousse för mamman. En riktig lyxhelg! Söndagen spenderade jag i soffan framför Vasaloppet, otroligt skönt att ligga och halvdåsa till speakerrösten. Ledig två dagar till, eventuellt ringer jag till jobbet i morgon och säger att jag kan jobba, men först och främst ska badrummet städas grundligt, garderoben rensas ur och bokas en tid hos min psykolog för uppföljning av hösten. Ha en trevlig vecka.

Skiva arton.
Cannibal corpse. Covenant. Cure. Deicide. Everclear.Hateplow. Henry Rollins. Hypocrisy.
(First things first. Covenant ska egentligen stavas med K. Det är alltså inte synthbandet Covenant utan metalbandet Kovenant. Tyckte inte riktigt jag fick ihop det.) En skiva med blandad metal helt enkelt. Cannibal corpse är argt, hårt och mörkt. Ett av de stora deathmetalbanden. De har blivit bannlysta från flera länder på grund av sina råa texter. Inget jag kommer lyssna på precis. Kovenant är ett norskt metalband, från Bergen ursprungligen, som från början spelade melodisk metal, men övergick senare till mer industri-metal. The Kovenant bildades när två metalartister möttes och "ljuv musik" uppstod. Nagash och Blackheart hjälptes åt med Nagash soloprojekt Troll och bildade The Kovenant.
Hypocrisy. Dalarna, Ludvika, 1990, Peter Tägtgren.
Robert Smith. Frontmannen i The Cure, alla nedstämda tonåringars favoritband. Jag själv har också legat vaken och lyssnat på The Cure när jag tyckt att hela världen gör sitt bästa för att gå emot mig.Det finns mer Cure i samlingen så jag kommer återkomma till Robert Smith och hans band. Konsertrecension från Hovet här.
Deicide. Death metal. De har sålt mer än 500.000 skivor och VHS'er och det gör dem till ett av världens största death metal-band. De är också ett av de mest kontroversiella death metal-banden, fast å andra sidan är väl det lite av själva grejen med deathmetal så det är ju inte så uppseendeväckande!
Everclear bryter av metalracet med lite amerikansk västkustrock från Oregon, Hateplow tar över deathmetal-stafettpinnen och skivan avslutas med klipp av komikern Henry Rollins.

Deicide: http://www.deicide.com/
Cannibal Corpse: http://en.wikipedia.org/wiki/Cannibal_Corpse
The Kovenant: http://www.gentechranch.tk/
Everclear: http://www.everclearonline.com/
Hypocrisy: http://www.hypocrisy.tv/

Dagens låt: Hypocrisy - A coming race

Inga kommentarer: