torsdag 7 februari 2008

Skiva tretton.

Först lite gnäll. Fick inte slåss med Henke idag. Pucko kunder på jobbet som inte kunde väntat i typ en kvart med att bilda köer så jag hade kunnat få komma iväg och fått gå och träna. Typ de fyra senaste torsdagarna när jag jobbat så har jag kunnat gå strax efter fyra, men när jag väl fått en plats på combatpasset och skulle ha nytta av att komma iväg, då minsann ska det trilskas. Så jag åkte hem, blev ohyggligt illamående och ville bara gå av bussen och svimma en stund. Inte kul att bli åksjuk. Så där, gnället över. Jag håller på att bli prickfri! Min alldeles egen diagnos verkar stämma och snart är jag mig själv igen. Kan alltså snart åka och hälsa på vännen i Norge vilket ska bli skoj. Måste bara se över ekonomin och tiden och allt annat som ska stämma också. Sitter och funderar på om jag inte skulle vilja ha ett par såna här kängor. Tänk att få gå in ett par såna och göra till mina egna. Flera år efter alla andra och egentligen är jag ju ett fan av skateskor, men ändå. Drömma går ju! I morgon blir det en snabb tur till myrorna innan jobbet för inhandling av outfit till kvällens festlighet. 90-talet skall återupplevas tillsammans med en massa brudar på Haket. Lillasyster likes. Ajöken.

Skiva tretton.
16 Volt. AC/DC Tribute. Edguy - The Savage. Edguy - Vain Glory Opera. Gamma Ray. Hellraiser. Mix. Nasum. Shellac. Soundtrack of our Lives - Extended revelation. I och med första skivan
Wisdom blev 16 Volt lanserade som coldwave, en undergenre till industrimetal. De har ett sound med vibbar av elektro, punk och metal all rolled into one. Det är intressant och inte alls svårt att fastna för. Edguy är power metal när det låter som bäst. Fläskiga powerballader och snabbare låtar som jag mycket väl kan tänka mig gör sig bra på en utomhusscen en sommarkväll kring elvasnåret. Bildade 1992 i Tyskland av ett gäng tonåringar som tog namnet till bandet från sin mattelärare Edgar. Spelar i Sverige nästa gång i Stockholm på The sweden rock cruise. Mer power/speedmetal från Gamma Ray, även de från Tyskland. Bildades 1988 av Kai Hansen från Helloween. Det är ju något speciellt med powermetal, det måste jag säga, svårt att låta bli att tycka om det. Soundtracket till en av storebrors favoritfilmer Hellraiser. Långt bort från powermetalballader kommer vi med grindcore från svenska Nasum och någon form av alternativ rock med Shellac. Shellac är intressanta, svåra att placera i någon specifik genre. Definierar sig själva som en minimalistisk rocktrio. Alla ska lyssna!

16 Volt: http://www.16volt.com
Edguy: http://www.edguy.net/
Gamma Ray: http://www.gamma-ray.com
Nasum: http://www.metal-archives.com/band.php?id=1246
Shellac: http://en.wikipedia.org/wiki/Shellac_%28band%29

Dagens låtar: Nasum - Wrath (känsliga öron varnas!) och Shellac - Steady as she goes

Inga kommentarer: