fredag 26 september 2008

Skiva fyrtionio.

Fredag. Efter besök av svärföräldrar och morföräldrar i veckorna har det inte blivit så mycket bloggande. Har haft fullt upp med att hinna läsa alla andras och kommentera alla roliga inlägg som människor skriver. Dessutom har jag genomgått snabbversionen av att tycka det är roligt med ringsignaler. Min pappa gav mig en ny mobiltelefon i födelsedagspresent, men jag behövde inte leta särskilt länge innan jag hittade mina favoritringsignaler. Den här när det ringer och den här när det kommer sms. (Egentligen för mms, men sms-signalen var tråkigare.) Så, vad har jag då gjort sen sist? Varit på Swedish open i Kyokushin, tränat combat med Pernilla och Helena, köpt bokhyllor i Mölndal, hyrt mitt första hyrsläp (vuxenpoäng), lärt mig några böjningsformer på latin, invigt träningsskorna som funkar bra, träffat kusin Emma och fikat och dessutom sett Glada Hudikteaterns uppsättning Elvis där hon är dansare, gått ytterligare någon vecka i skolan, hittat en äldre version av mig själv i klassen (en puma!), fyllt år, fått presenter (Galenskaparna-boxar, sängram, stolsdynor i fårskinn och pengar till sovrumstillbehör), lagat och ätit en massa mat, sovit en hel massa och tillbringat en hel del tid framför min allra käraste lilla laptop. Pust! (Det där är ju bara en bråkdel förstås! Har ju lärt mig skicka MMS, provat på Muay Thai en gång, spelat lite Nintendo, budat på undergroundkängor på tradera, skickat födelsedagspresent till Livia som fyllt fem och promenerat och pratat med morfar.) Besöken gick bra, mycket prat och mat och annat. Nu är det bara besök av Hjördis som måste ske snart, längtar massor efter henne!
I helgen blir det plugg, om jag överhuvudtaget kommer ihåg hur man gör, fick en sammanfattning av en klasskompis som säkert är bra. Tur att det finns en del ambitiösa personer. :P Dessutom har mina ekonomiska planer fallit väl ut med en stor slutlön, ett ärligt mail till CSN där jag angav ny inkomst och fått en ny utbetalningsplan som inte störtar mig i fördärvet.
Ska till 4-gott och köpa gott lördagsgodis efter combaten med fighterHenke, sen är det bara att läsa för glatta livet. Söndag = shoppingdag efter tröjor på Shock.
Nu har jag hållit på hela kvällen att skriva på det här, hunnit äta kebab och skrålat till Doobedoo. Ser fram emot lite lätt sovmorgon i morgon!
Ha det gott - igelkott!

Skiva fyrtionio
Die Ärzte. Fettes Brot. Goth. Humor. Hårdrockfan. KLF. Mojave 3. Pig Destroyer. Pouppé Fabrikk. Punk. Ryan Adams. Svenskt. Unlord. Welle Erdball. Vi börjar med lite tysk punk från Die Ärzte (tyska för läkarna), ett band som startade i Berlin 1982. De är ett tidvis politiskt band, de har bland annat skrivit låtar mot nynazism. Bandet är fortfarande igång och släpper nya singlar. Turnerar lite då och då.
Vi fortsätter i Tyskland men istället med hiphop, Fettes Brot. Bildade någonstans i Tyskland 1992 och när jag börjar läsa mig fram så visar det sig att just idag (26/9) släpper bandet en ny EP. Och det senaste albumet kom i mars tidigare i år. Och nya singeln är riktigt riktigt bra, trots det tyska språket så finns det en skön känsla i musiken. (Även om man får lite utbildningsradion-vibbar...). Vidare. Goth innehöll ett band som heter Tristania, lite för hård goth för min smak men ett snyggt namn! Sen lite "hårdrockfan" med Judas Priest, Madam X och Exodus, (Kirk Hammetts gamla band).
KLF med låten 3 A.M Eternal har en egen mapp, ett band som heter Mojave 3 och dessutom en hel mapp med "punkfan". Blandning av Oi polloi!, Opressed, Sum 41, Totalt Jävla Mörker och en hel del annan punkliknande musik. Och så finns det lite svensk blandad musik också. Och vi avslutar med synth från Welle Erdball. (En lillasysterperiod har innehållit mycket Welle.)

Die Ärzte: http://www.bademeister.com/
Fettes Brot: http://www.fettesbrot.de

Pouppé fabrikk:
Dagens låt: Die Prinzen - Küssen verboten
(Tillägnad alla gullungar från den galna tiden kring 2001 och nåt år fram.)

Inga kommentarer: